Marketing online

Online-ul, un canal ignorat de companiile farmaceutice

promovare medicamente marketing online

Companiile farmaceutice investesc anual miliarde de euro in promovarea medicamentelor. Cu toate ca bugetele de marketing cresc in fiecare an si marketerii din industrie sunt constienti de cresterea online-ului, putini valorifica acest canal la adevaratul sau potential.

Potrivit unui studiu realizat de Medical Marketing & Media (MM&M), 59% dintre companiile farmaceutice isi folosesc site-ul ca mijloc de promovare, in timp ce doar 45% au declarat ca se promoveaza pe retelele sociale si 32% prin reclame digitale.

Desi multi marketeri prefera sa investeasca o mare parte din bugete in publicitatea clasica (TV, radio, print) sau in promovarea produselor noi, acest lucru se va schimba in urmatorii ani. E-commerce-ul creste in fiecare an, consumatorii petrec din ce in ce mai mult timp online si au pretentia sa gaseasca companiile acolo unde isi petrec timpul.

Vestea buna este ca online-ul vine la “pachet” cu o multime de date, tool-uri si mijloace de promovare, care pot ajuta companiile farmaceutice sa ofere o noua experienta pacientilor, dar si doctorilor, personalizata in functie de nevoile lor. Mai mult decat atat, acest lucru este posibil fara a fi nevoie sa cunoasca prea multe informatii cu caracter personal sau detalii despre starea lor de sanatate.

Iata cateva schimbari prin care online-ul va contribui la transformarea industriei farma:

  • Educatie prin Dr. Google
    Potrivit unui studiu, 86% dintre pacienti cauta pe Google informatii despre simptomele lor si isi pun singuri un diagnostic inainte de a merge la doctor. Totodata, pacientii nu mai cumpara “orbeste” medicamentele prescrise pe retete, ci isi doresc sa cunoasca efectele pe care acestea le pot avea asupra lor. De aceea, companiile farmaceutice vor fi nevoite sa publice continut informativ nu doar despre medicamentele lor, ci si despre bolile pe care acestea le trateaza.
  • Pacientul devine “consumator”
    Accesul la informatie a permis pacientilor nu doar sa isi formeze o opinie legat de tratamentele disponibile ci si sa ia decizii cu privire la brandul pe care il vor folosi. Ceea ce inseamna ca producatorii de medicamente vor fi nevoiti sa investeasca mai mult in brand awareness si sa fie alaturi de “consumatori” pe tot parcusul tratamentului.
  • Transparenta aduce cu sine mai multa expunere
    Prin intermediul forumurilor sau comunitatilor online, pacientii pot face cunoscute orice experiente negative au avut in urma unui tratament. Astfel, producatorilor de medicamente le va fi dificil sa detina controlul asupra a ceea ce se publica despre produsele lor, dar mai ales unde se publica. Iar aceasta schimbare va forta companiile farmaceutice sa fie mai responsabile fata de pacientii lor.
  • Asistenta virtuala 24/7
    Intrebate care va fi cea mai importanta componenta in strategia de marketing online in urmatorii ani, peste 70% din companiile farmaceutice intervievate au raspuns “optimizarea traseului cumparatorului prin diferite canale” . Acest lucru inseamna o apropiere si mai mare fata de pacient si doctor pe toate canalele online pe care acestia isi petrec timpul.
  • Mai multe date, mai multe sanse de a dezvolta business-ul
    Acum este mai simplu ca niciodata pentru companiile farmaceutice sa stie ce ii “doare” pe pacientii lor. Cu atat de multe informatii la dispozitie, acestea pot concepe strategii de marketing online care sa conduca la o dezvoltare rapida a business-ului lor.

Idei de marketing online pentru a promova medicamente

Daca in ceea ce priveste promovarea medicamentelor offline sau la TV regulile sunt destul de clare, in online posibilitatile sunt multiple. Cu ajutorul acestor strategii de marketing online companiile farmaceutice isi pot construi o prezenta puternica online, pot crea engagement cu pacientii lor si isi pot dezvolta business-ul.

  • Content marketing
    Avand in vedere “apetitul” pentru informatie al consumatorilor din zilele noastre, continutul este una dintre cele mai bune strategii de marketing online prin care companiile farmaceutice pot ajunge la pacientii lor. Mai mult, cu ajutorul continutului pot castiga increderea lor si construi relatii de durata cu acestia, isi pot creste brand awareness-ul fara sa fie nevoie macar sa isi faca reclama directa la produsele lor. Continutul poate fi realizat sub diferite forme, ca de exemplu:
    – Articole cu caracter informativ publicate pe propriul site, blog-uri, site-uri din domeniu medical, portaluri, forumuri, social media;
    – Video-uri care prezinta teme de interes;
    – Ghiduri pentru pacienti si doctori;
    – Statistici din industrie.
  • SEO (Search Engine Optimization)
    SEO si content marketing-ul merg mana-n mana. De fapt, daca vrei sa beneficiezi de maxim de rezultate trebuie sa le folosesti pe amandoua. Cu ajutorul SEO Google poate afisa organic site-urile companiilor farmaceutice in paginile cu rezultate. Astfel, pacientii si doctorii pot gasi site-urile lor atunci cand cauta informatii despre produsele lor, simptome sau boli pe care le trateaza acestea. De ce este important ca site-ul sa apara in primele rezultate? Pentru ca pe propriul site companiile farmaceutice detin controlul asupra informatiei prezentate, iar odata ajunsi acolo vizitatorii pot fi indemnati sa indeplineasca anumite actiuni, cum ar fi: sa cumpere un produs, sa se aboneze la newsletter, sa completeze un formular, sa citeasca informatii de interes, etc.
  • Managementul reputatiei online
    Companiile farmaceutice primesc deseori feedback-uri negative de la pacienti sau reactii negative din partea mass-media. Aceste evenimente pot afecta imaginea unei companii si vanzarile. Dar, cu ajutorul managementului reputatiei online astfel de evenimente pot fi identificate si gestionate astfel incat imaginea companiei sa nu fie afectata.
    Un prim pas pentru a fi la curent cu tot ce se publica este setarea unor alerte pe numele companiei si/sau al medicamentului folosind tool-ul Google Alerts. Astfel, de fiecare data cand cineva scrie ceva legat de companie Google va trimite o alerta. Pe langa asta, exista o serie de practici pe care ar fi bine sa le urmeze companiile farmaceutice pentru a se asigura ca au o imagine pozitiva. Am scris despre acestea pe larga aici Managementul reputatiei online – Ghid complet pentru imaginea perfecta.
  • Promovare in Social Media
    Social media ofera companiilor farmaceutice posibilitatea nu doar sa isi prezente produsele si beneficiile lor ci si sa creeze o conexiune cu cei care le folosesc. Facebook este mediul propice prin care brandurile isi pot arata latura umana potentialilor clienti. Desi reclamele la medicamentele eliberate pe baza de reteta sunt interzise, companiile farmaceutice se pot promova publicand continut informativ sau realizand postari cu impact emotional.

Concluzie

Pentru a-si asigura succesul intr-o lume digitala, companiile farmaceutice trebuie sa isi schimbe abordarea si sa inceapa sa creeze o conexiune cu pacientii lor prin instrumentele pe care marketingul online le ofera. Ca in orice alta industrie, satisfactia clientului trebuie sa devina motivatia zilnica a acestora.

Nu in ultimul rand, pentru a tine pasul cu digitalizarea companiile farmaceutice trebuie sa vina cu solutii inovatoare prin care pacientii sa isi poata urmari starea de sanatate si apela rapid la ajutorul unui specialist, cum ar fi aplicatiile de smartphone sau pentru bratari inteligente.

S-ar putea sa iti placa si
Retargeting: Ce este si cum te poate ajuta sa iti cresti vanzarile
11 modalitati prin care poti sa generezi trafic fara Google

Lasa un comentariu

Comentariul tau*

Numele tau*
Site web