Categoria SEO

SEO

Dupa o luna de la Mobilegeddon

Cum este viata la o luna dupa mobilegeddon? Ei bine, evident isi continua cursul, la fel ca si inainte.

Am asistat cu totii la o adevarata frenezie cu acest update… sincer nu cred ca a fost vreunul de care sa se vorbeasca atat de mult inainte de lansare. E drept ca si cei de la Google au meritul lor pentru tot acest „spectacol”.

mobilegeddon efecte

Stiu ca inclusiv eu am scris cateva articole pe acest subiect, insa in apararea mea pot spune ca, nu poti ca om de marketing online sa nu scrii si sa nu tii cont deloc de ceea ce spune Google. Mai ales atunci cand are grija sa te anunte din timp de intentiile sale. Plus ca, orice subiect de interes reprezinta o sursa de trafic 😉

Care au fost efectele update-ului mobile-friendly?

Scopul declarat al acestui update a fost ca Google sa pozitioneze mai bine, in cautarile de pe mobil, site-urile care sunt mobile-friendly. Deocamdata insa, nu putem vorbi de asa ceva…

Din experienta personala va pot spune ca nu s-a intamplat acest lucru… pozitiile au ramas aceleasi si la site-urile la care s-a implementat versiune de mobil, dar si la cele care nu au. Aparent, la aceasta concluzie au ajuns cam toti cei care si-au urmarit site-urile, desi foarte multi marketeri au avut grija sa isi faca site-urile mobile-friendly.

Potrivit celor de la Moz, din site-urile analizate de ei, 66.3% aveau versiune de mobil, inainte de update (8 aprilie). Pe data de 22 aprilie, numarul de site-uri „mobile-friendly”, din cele monitorizate de ei, a crescut la 72.8%.

update Google mobile friendly

Cine a avut de castigat si cine a avut de pierdut?

Google

De cativa ani, se stie ca Google isi doreste sa ofere utilizatorilor o experienta cat mai facila si informatii cat mai utile. Cu siguranta, Google si-a atins scopul cu acest update, fie ca noi am resimtit sau nu efectele lui. S-au publicat tot felul de articole cu site-uri mari carora le-ar fi scazut traficul provenit de pe mobil, s-a vorbit despre business-uri mai mici unde se pare ca traficul de pe mobil ar fi crescut, cu toate acestea nu prea exista dovezi care sa sustina aceste afirmatii, iar in ceea ce ma priveste, nu am gasit nimic care sa imi confirme pana acum.

Utilizatorii

Cu siguranta, au avut de castigat! Avand in vedere ca traficul provenit de pe dispozitivele mobile este in crestere, pentru utilizator este important sa acceseze cat mai usor informatia. Traim in secolul vitezei, cu totii suntem foarte ocupati si nu avem timp si nervi de pierdut cu site-uri care se incarca greu sau care nu iti pun la dispozitie informatii necesare.

Marketerii

Dupa cum am scris mai sus, situatia este deocamdata incerta. Cu toate astea pot sa va spun ce au avut loc la site-urile la care am creat versiune de mobil. Traficul de pe mobil a crescut, fara indoiala, insa nu pot spune cu certitudine ca este un efect al update-ului sau pur si simplu pentru ca aprilie a fost luna Pastelui, iar pentru site-urile de ecommerce exista oricum cresteri de trafic.

Important de retinut este ca, pentru orice posesor de site, versiunea de mobil ar trebui sa fie un plus, care sa imbunateasca traficul si implicit rata de conversie. Sigur, costurile de implementare s-ar putea sa nu fie accesibile pentru oricine, insa intotdeauna este bine sa avem in vedere strategii pe long term si sa ne gandim ca, fara indoiala, intr-un viitor apropiat, traficul de pe dispozitivele mobile va fi egal cu cel provenit de pe desktop si atunci este in interesul noastru, sa avem site-urile mobile-friendly!

Citeste mai mult
SEO

Ce am invatat dupa 6 ani de optimizat site-uri

Cand am inceput sa fac SEO, habar aveam ce inseamna sau cum functioneaza Google. Mi s-au explicat cateva lucruri de baza, mi s-a spus ce am de facut si apoi am trecut la treaba. Nu am inteles foarte bine ce inseamna, insa am incercat sa fac tot posibilul sa imi fac treaba cat mai bine. Avand in vedere ca in urma cu 6 ani, lucrurile se rezumau mai mult la directoare web, nu mi-a fost foarte greu sa invat destul de repede ce inseamna SEO si cum se face.

Timpul a trecut, eu am crescut si am incercat sa invat cat mai multe. Am invatat atat de multe lucruri facand SEO, incat nu cred ca as fi putut sa dobandesc un bagaj atat de mare de cunostinte, daca as fi facut altceva. Si nu ma refer doar la ce tine de SEO sau marketing online, in general, ci ma refer la lucruri care m-au ajutat in viata. Ca sa faci marketing online bine si sa concepi strategii, trebuie in primul rand sa cunosti business-ul celor care apeleaza la tine. Avand contact cu atat de multe domenii, evident ca am ajuns sa le cunosc pe toate foarte bine, fie ca vorbim de mobila, parchet, tigari electronice, gadgeturi sau aparate de masura.

Sigur ca am facut si greseli de-a lungul timpului, datorita carora am avut de invatat si mai multe. Atentie am spus „datorita” special pentru ca sunt de parere ca din orice lucru ai de invatat, dar mai ales din greseli. seo_quotes Prin urmare, o sa iti prezint lista mea „lectii” invatate mai dur, care sper sa iti fie de folos si sa te ajute sa evitati anumite lucruri, pe care eu le-am facut.

1. Intotdeauna fii la curent cu noutatile din industrie

In SEO regulile „jocului” se schimba rapid, de aceea trebuie sa fii mereu la curent cu ultimele noutati. Astazi faci o strategie, maine s-ar putea sa nu mai fie valabila, pentru ca Google s-a gandit sa mai introduca inca un update de algoritm. Nu ai cum sa faci bine SEO, daca nu esti la curent cu ultimele noutati.

Iar acest lucru este valabil in orice domeniu, fie ca vorbim de marketing online sau de gadgeturi, este important sa fii mereu la curent cu ultimele noutati. Ca sa fi cel mai bun in ceea ce faci, trebuie sa stii tot despre domeniul in care activezi.

2. Este mai greu sa pastrezi un client, decat sa il obtii

Da stiu, unii cred ca este invers, insa cand vorbim de SEO cam asa stau lucrurile. De ce? In primul rand, pentru ca nu poti garanta ca vei obtine rezultate. Da sigur, dupa cativa ani de experienta poti sa iti faci o estimare, dupa ce faci un audit si analizezi domeniul, insa nu poti sa garantezi ca va fi corecta. Cand vorbim de online, lucrurile vor fi intotdeauna in schimbare. In al doilea rand, daca nu poti sa garantezi rezultate, nu poti sa oferi nici un termen limita. Din nou, poti sa faci o estimare bazata pe experienta pe care o ai, insa nu poti sa garantezi ca se va intampla exact in x luni.

Tinand cont de cele enumerate mai sus este de inteles, de ce unii clienti, nu inteleg, de ce dupa o luna de SEO nu se vad rezultate, mai ales dupa ce site-ul lor a fost penalizat de Penguin.

3. Investeste in branding

Mult timp m-am bazat doar pe recomandarile clientilor, daca ei sunt multumiti, sigur ne mai aduc si alti clienti. Mult timp, site-ul agentiei nu a fost optimizat de nimeni. Insa, la un moment dat mi-am dat seama ca lucrurile nu stau chiar asa. La fel cum caut mereu solutii pentru cei care apeleaza la noi, la fel trebuie sa caut solutii si pentru promovarea agentiei. In fond, suntem o agentie de marketing, se presupune ca ar trebui sa fim buni la treaba asta.

4. Intotdeauna inoveaza

Mi s-a intamplat de multe ori sa ajung in momente de cumpana, cand mi se parea ca am incercat tot ce era de incercat pentru a promova un site si ca, pur si simplu, nu mai am sau nu mai stiu ce sa mai fac ca sa ajut business-ul respectiv sa creasca. Cu astfel de situatii m-am confruntat mai ales la site-urile mai vechi, cu care colaboram de cativa ani. Cu toate astea, intotdeauna este ceva ce poti sa faci, intodeauna exista o strategie noua cu care poti veni.

Cum fac ca sa ies din impas? Incerc sa sterg din memorie (figurat spus) tot ceea ce s-a facut la site-ul respectiv si sa o iau de la zero. Fac din nou un studiu al domeniului si incerc sa gasesc plusuri pe care poate sa le ofere business-ului respectiv.

In alta ordine de idei, mi s-a intampla de multe ori sa imi vina idei nu de la competitie, ci de la alte domenii, care nu aveau nicio legatura cu ceea ce promovam eu. Analizand alte branduri am invatat multe strategii de marketing.

5. Nu crede tot ce citesti sau auzi

Am lasat asta pentru la sfarsit, pentru ca este un subiect mai delicat. La inceput am spus ca este foarte important sa fii la curent cu noutatile, insa la fel de important este sa stii sa selectezi informatia. Internetul abunda in continut, care este scris in cea mai mare parte strict pentru SEO. Multi pot prezenta metode revolutionare de promovare, care poate intr-adevar au functionat pentru ei… insa nu inseamna neaparat ca vor functiona si in cazul tau. Fiecare are stilul sau de promovare, unii se bazeaza mai mult pe continut, altii pe linkuri, altii pe retele sociale si, desigur, exista si categoria celor care le considera pe toate importante. Incearca sa analizezi bine inainte ce citesti, sa vezi mai multe pareri, sa le compari si apoi sa iei o decizie. Pentru fiecare domeniu, trebuie implimentata o strategie diferita.

Concluzie

Am invatat multe lucruri de cand fac SEO si am facut greseli, dar am incercat mereu sa invat din ele. Sper ca sfaturile ti-au fost utile si ca te vor ajuta pe viitor! Daca ai sfaturi pentru cei care fac SEO le astept cu drag!

Citeste mai mult
SEO

Noul algoritm mobile-friendly nu va afecta cautarile de pe tableta

Noutatile despre noul algoritm mobile-friendly, de la Google, continua sa apara. A devenit un subiect de interes maxim in randul marketerilor, cum de altfel ne arata si Google Trends:

google mobile friendly trends

Exista inca multe semne de intrebare, iar cei de la Google incearca sa raspunda, pe cat posibil, la toate neclaritatile.

Va vine sa credeti sau nu, dar au declarat de curand pe Twitter, ca noul algoritm mobile-friendly nu va afecta cautarile de pe tableta. Ramane de vazut daca isi vor mentine pozitia fata de tablete, acestea oferind utilizatorilor o experienta asemanatoare cu cea de pe desktop, mai degraba decat cu cea de pe mobile. Cu toate astea, pe tabletele cu sistem de operare Android, utilizatorul este redirectionat automat catre versiunea de mobile, dupa cum au declarat si cei de la Google, intr-un articol pe blogul lor oficial:

„The User-Agent on Android tablets also contains “android,” yet tablet users usually prefer the full desktop version over the mobile equivalent. If your site matches “android” and then automatically redirects users, you may be forcing Android tablet users into a sub-optimal experience.” (Sursa: Mo’ better to also detect “mobile” user-agent)

Personal, am inceput deja sa optimizez site-urile si pentru mobile, din pacate nu imi permit ca cei de la Moz sa risc si sa astept sa vad ce se intampla dupa 21 Aprilie. Rank Fishkin a declarat ca ei isi doresc sa fie un „studiu de caz” si ca asteapta sa vada, daca vor fi penalizati pentru ca nu au versiune de mobile.

In fond, aceasta schimbare este utila pentru utilizatori si nu doar pentru Google. In Romania exista 10 milioane de utilizatori de internet, din care 59% folosesc telefonul mobil, in mediul rural, iar 45% in mediul urban. (Sursa: Prezentare ZCM 2015 – Internet Rural)

Citeste mai mult
SEO

Google: 7 greseli comune la site-urile mobile-friendly

Fara indoiala, nu mai putem avea un site fara versiune de mobile… cel putin daca ne dorim ca site-ul sa fie gasit si de consumatorii care fac cautari de pe mobil. Si cum din ce in ce mai multi consumatori cauta informatii si fac achizitii direct de pe smartphone, iar interesul nostru este sa vindem, atunci trebuie sa avem si versiune de mobile.

Pe langa faptul ca, cei de la Google au declarat ca incepand cu 21 Aprilie vor pozitiona mai bine site-urile care au si versiune mobile, au inceput sa trimita si avertizari la site-urile care nu au asa ceva. Am primit si eu cateva la site-urile pe care le administrez, ele arata asa:

avertizari google

Cei de la Google au publicat, de asemenea, un ghid cu 7 greseli comune pe care le fac webmasterii, atunci cand optimizeaza site-urile si pentru versiunea mobile. Acestea sunt urmatoarele:

  • Blocked JavaScript, CSS and image files
  • Unplayable content
  • Faulty redirects
  • Mobile-only 404s
  • App download interstitials
  • Irrelevant cross-links
  • Slow mobile pages

Rezolvarea la aceste probleme o gasiti AICI

Mai avem putin timp la dispozitie pana cand Google va lua masuri impotriva site-urilor care nu au si versiune de mobile, deci spor la treaba tuturor!

Citeste mai mult
SEO

Google planuieste sa penalizeze paginile „doorway”

Cei de la Google au anuntat astazi pe blogul lor oficial ca vor lansa un update care va aduce schimbari de pozitii pentru paginile „doorway.”

Ce sunt paginile „door way”?

Pe scurt, paginile doorway sunt simple pagini fara linkuri interne, de regula cu continut copiat, care au scopul de a atrage trafic din motoarele de cautare (Google) si de a ajuta un site sa se ridice pe anumite keyworduri. Aceste pagini sunt special create pentru motoarele de cautare, nu au backlinkuri si nu fac altceva decat sa „pacaleasca” utilizatorul sa dea click, aratandu-i informatii irelevante.

Multi au creat astfel de pagini pentru diferite orase sau pentru continut afiliat.

Pozitia celor de la Google fata de paginile doorway nu este necunoscuta, din punctul lor de vedere aceasta tactica incalca politica lor, deoarece ofera utilizatorii alte rezultate decat cele care ii intereseaza.

Mai jos veti gasi un video cu Matt Cutts in care explica ce presupune aceasta tactica si de ce nu este agreata:

Prin urmare, daca doriti sa evitati o penalizare din cauza acestor pagini, ideal ar fi sa le scoateti, daca nu puteti sa asteptati ca Google sa treaca prin ele si sa vi le scoata din Serp cu tot cu site 🙂

Citeste mai mult
SEO

Google va pozitiona mai bine site-urile mobile-friendly

Incepand cu 21 Aprilie, ne asteapta cateva schimbari de la Google. Site-urile mobile-friendly vor fi pozitionate mai bine, deoarece Google va introduce acest factor de ranking.

„Cand vine vorba de cautarile pe dispozitive mobile, utilizatorii ar trebui sa primesca rezultatele cele mai relevante si in timp util, indiferent daca informatia se afla pe versiunea mobile sau aplicatii… Aceasta schimbare va afecta toate cautarile de pe dispozitivele mobile in toate limbile, din intreaga lume si va avea un impact semnificativ in rezultatele cautarilor. Prin urmare, utilizatorii vor gasi mai usor rezultatele relevante, care sunt optimizate pentru dispozitivele lor.”

Odata cu aceasta schimbare, Google va incepe sa utilizeze mai multe informatii de la aplicatiile indexate, ca un factor de ranking, pentru utilizatorii inregistrati si care au aplicatiile instalate.

Pe scurt, Google isi doreste prin aceasta miscare sa apropie mai mult aplicatiile, mobile-ul si web-ul.

Nu pot sa nu apreciez faptul ca ne-au anuntat din timp, in legatura cu aceasta schimbare. In ultima vreme, rar primim informatii cu privire la schimbarile de algoritm. Pe langa asta, aceasta schimbare este buna, deoarece astfel proprietarii de site-uri vor putea sa isi prezinte mai bine ofertele si sa obtina mai multe date despre unde si modul in care utilizatorii acceseaza informatii.

Prin urmare, daca nu ai site-ul optimizat pentru mobile, ar fi cazul sa o faci. Daca nu stii cu ce sa incepi, gasesti aici „Get Started” cateva informatii utile de la Google.

Cum afli daca site-ul tau indeplineste regulile pentru versiunea mobile?

Din fericire, Google a pregatit si un set de tool-uri cu care poti verifica performanta site-ului tau pe dispozitivele mobile. Cel mai simplu de folosit este Mobile-Friendly Test . Nu trebuie decat sa scrii adresa site-ului, iar acesta iti va analiza site-ul. Daca iti va raspunde „Awesome! This page is mobile-friendly.” atunci inseamna ca nu ai de ce sa iti faci probleme, pentru ca din punctul de vedere al lui Google este in regula. Daca site-ul tau nu este in regula, atunci probabil ca iti va afisa un mesaj de genul asta:

mobile friendly test fail

Daca vrei sa sapi un pic mai mult poti sa folosesti Mobile Usability Report din Google webmaster tools. Acest tool iti ofera o analiza mai aprofundata a paginilor cu probleme si astfel vei stii exact ce trebuie sa remediezi.

Timp exista pentru a rezolva problemele, deci spor la treaba!

Citeste mai mult
SEO

Cum a schimbat Google Panda procesul de optimizare?

google panda

Pe 24 Februarie s-au implinit patru ani de cand Google a anuntat oficial lansarea update-ului de algoritm Panda. Multi ar putea spune ca Panda a distrus foarte multe afaceri si ca a ingreunat foarte mult procesul de optimizare. Intr-adevar asa este, insa acest algoritm a contribuit foarte mult la evolutia procesului de optimizare SEO si a invatat webmasterii si proprietarii de business-uri sa puna mai mult accent pe dorintele utilizatorilor.

google pandaCand Google a lansat pentru prima data acest update de algoritm, 12% din site-urile din toata lumea au fost afectate. Poate parea un procent destul de mic, dar nu este credeti-ma… Cele mai afectate au fost directoarele de articole, site-urile cu continut duplicat sau site-urile fara continut. Desi Google anuntase initial ca lanseaza acest algoritm pentru a ajuta site-urile cu un continut puternic sa urce in cautari, lucrurile nu s-au intamplat chiar asa. Foarte multi posesori de business-uri online au avut de suferit, chiar si cei cu site-uri puternice (De exemplu Ebay.com).

Inclusiv site-urile cu prea multe reclame au fost „vizitate” de Panda.

In mod cert, Panda este un algoritm lansat de Google cu scopul de curata serpul de site-urile spam sau care nu ofereau prea multe vizitatorilor. Este clar ca in urma lansarii acestui update de algoritm au existat castigatori, dar si perdanti.

Cu toate ca, din punctul meu de vedere Panda a venit la pachet cu multe imbunatari, exista si cateva minusuri considerabile care au avut efecte devastatatoare.

Unul din ele a fost favorizarea brandurile puternice in detrimentul business-urilor mici si mijlocii. Google Panda a pus accent pe cautarile si mentiunile de brand, interactiunea cu utilizatorii, structura linkurilor interne s.a.m.d. Din acest punct de vedere site-urile noi sau business-urile mici au fost dezavantajate. Ca sa intelegeti mai bine, o sa va explic printr-un exemplu, de care m-am lovit de curand.

Emag vinde foarte multe produse, motiv pentru care a ajuns un competitor puternic pentru multe site-uri. Unul din clientii mei comercilizeaza baterii externe, care se gasesc si pe Emag. Este foarte greu sa ma „bat” cu Emag pe aceasta nisa, pentru ca este un brand cunoscut, interactiunea lor cu utilizatorii este foarte buna, la capitolul continut stau foarte bine, la fel si la linkuri, au un istoric in spate etc. Si atunci cum ar putea un magazin online deschis de numai 2 ani sa concureze cu Emag? Din start Google o sa pozitioneze mai bine Emag, decat site-ul clientului meu.

Este mai greu pentru business-urile mici si mijlocii sa se ridice in cautarile organice, dar nu imposibil.

Per total, Panda este un update de algoritm care a determinat posesorii de business-uri online sa ofere utilizatorilor o experienta cat mai buna, ceea ce este bine. In fond, dupa ei ar trebui sa ne ghidam atunci cand vorbim de optimizare. Sigur ca nu putem sa il ignoram pe Google 😉

Citeste mai mult
Content marketing SEO

SEO Mit 1 # Posteaza continut nou mereu pe site

Unul dintre sfaturile pe care le aud cel mai des de la cei care fac SEO este „posteaza continut proaspat pe site mereu!” Google iubeste site-urile cu continut proaspat. Daca vei posta des continut pe site, Google va vedea ca exista activitate si iti va indexa mai des site-ul.

Hai sa iti povestesc ceva…

Am inceput sa promovez site-uri care comercializeaza tigari electronice, inca de la aparitia acestei industrii in Romania. Cand am inceput sa ma ocup de primul site, postam cel putin 2-3 articole pe saptamana. De ce? Pentru ca asa citisem pe forumurile de SEO si pe alte bloguri ale celor care se ocupau cu asa ceva.

continut proaspat

Pozitiile site-ului meu, nu numai ca nu se imbunatateau, dar pierdeam si o groaza de timp scriind acele articole.

Intre timp, am inceput sa ma ocup de un al doilea site, care activa pe aceeasi nisa. Am schimbat strategia si nu m-am mai focusat sa creez sute de articole pe care sa le postez pe site. De fapt, cred ca exista pe site in jur de 10-15 articole pe care le-am publicat in 3 ani.

Rezultatul: Cel de-al doilea site ocupa prima pozitie in Google pe „tigara electronica” si pozitia 3 pe „tigari electronice”.

Google nu trateaza site-urile care publica mereu continut proaspat diferit de site-urile care publica continut in 3 ani, ca al meu de exemplu. Daca ar face asta, ar inseamna ca pe primele pozitii ar trebui sa avem mereu numai site-uri de stiri, pentru ca ele publica sute de articole zilnic. Le avem? Nu, sigur ca nu. Apar in cautari si se intampla sa gasim site-uri de stiri pe prima pozitie, dupa anumite cautari, dar nu intotdeauna. De ce? Pentru ca, pe Google il intereseaza sa ofere cea mai buna informatie utilizatorului. Nu conteaza ca este de pe site care publica articole o data la 3 luni sau in fiecare zi.

Degeaba postezi continut proaspat pe site, daca acel continut nu este practic, amuzant, nu afecteaza emotional cititorul si nu merita impartasit de catre cititor. Daca nu indeplineste macar una dintre aceste conditii, rescrie articolul.

Decat sa iti consumi timpul si banii pentru a publica articole pe site cat mai des, mai bine focuseaza-te sa redactezi articole care sa ofere informatii utile pentru cititori si care sa merite sa fie impartasite si altora.

Dupa ce ai avut grija sa creezi continut util si care sa atraga cititori, ocupa-te de promovarea lui. Un articol este degeaba scris daca nu il citeste nimeni. Nu uita, Google doreste sa ofere utilizatorului cele mai bune rezultate…

Citeste mai mult
SEO

Site hackuit sau virusat – Ce poti sa faci?

De-a lungul timpul m-am lovit de trei ori de aceasta problema:

1. Cu cativa ani in urma mi-au fost create backlinkuri pe site-uri pline de spam si pe site-uri cu continut pentru adulti, la unul dintre site-urile unui client, care era pe prima pozitie. Bineinteles, la un update de algoritm site-ul mi-a picat din prima pagina unde era. Am inceput sa cercetez si surpriza… am descoperit acele linkuri pe care eu nu le creasem. La momentul respectiv, disavow abia fusese introdus, nimeni nu stia daca este intr-adevar util sau daca nu este decat o forma prin care Google vrea sa „curete” site-urile spam. Am facut o lista cu backlink-urile negative si am trimis-o la Google si m-am rugat la Doamne Doamne sa se intample ceva. Intr-un final s-a intamplat, dar toata treaba a durat foarte mult.

2. Am avut un client cu un site, facut pe o platforma WordPress, pe nisa videochat, unde este destul de greu sa faci SEO. M-am chinuit cu el destul de mult sa incerc sa fac o strategie si sa il ajut sa urce in serps. Dupa cateva luni de munca, site-ul urcase in prima pagina, iar munca mea parea sa dea roade cand… surpriza intr-o zi ma trezesc cu el picat. Analizez linkurile si nimic suspect. Incep si analizez site-ul, pe care stiam ca il pusesem la punct, la fel nimic suspect. La un moment dat unul din colegii mei se uita in sursa si vede cateva linkuri ascunse catre site-uri cu viagra si alte porcarii. Eram disperata, nu stiam ce sa fac cu el sa il ajut. Am inceput sa cer ajutor pe unde am putut, inclusiv lui Matt Cutts, Neil Patel, Brian Dean… toti mi-au dat acelasi raspuns: nu ai ce face, pentru ca Google considera ca este responsabilitatea ta sa iti securizezi site-ul.

3. Cu multi ani in urma mi-a fost spart site-ul agentiei, cand intrai pe el aparea numele hackerului. Din fericire, am depistat repede problema si nu a influentat pozitiile in Google.

site hackuit

Hackerii par ca se inmultesc de la an la an, iar daca unul te are in vizor este doar o chestiune de timp pana cand vor avea „grija” de site-ul tau. Pentru ei este o joaca, pentru tine inseamna bani pierduti si sansa sa nu iti mai vezi site-ul in primele pagini prea curand.

Astazi cei de la Google au publicat pe blogul lor oficial doua studii de caz interesante pe care as vrea sa vi le prezint si voua, poate va sunt de folos.

1. Site al unui restaurant hackuit 

Un site al unui restaurant, realizat pe WordPress, a primit un mesaj in Google Webmasters, in care era alertat ca a fost hackuit. Pentru a proteja utilizatorii, Google a catalogat site-ul ca fiind hackuit in motoarele de cautare. Cel care se ocupa de site-ul respectiv, a observat in sursa linkuri ascuse catre site-uri care vindeau „viagra” si alte astfel de minunatii. De asemenea, a observat si multe pagini care aveau in meta description „cumpara valtrex in Florida.” Va suna cunoscut? Mie da…

Singura diferenta este ca eu nu am primit in GWT niciun mesaj de la Google. Dupa toata faza am curatat site-ul, dar mi-am pierdut clientul… Nu m-a acuzat de nimic, pentru ca stia ca nu este vina agentiei mele pentru ce s-a intamplat, dar colaborarea noastra s-a incheiat. Intamplarea asta m-a facut sa urasc site-urile facute pe WordPress pentru ca sunt destul de usor de hackuit.

Cateva sfaturi pentru cei care aveti site-uri pe WordPress:

– aveti grija sa faceti mereu update-uri la CMS. Asigurati-va ca si plugin-urile sunt la zi, de asemenea.

– asigurati-va ca aveti un admin si o parola greu de spart la CMS.

– in cazul in care CMS-ul suporta, permiteti verificarea in 2 pasi pentru autentificare.

– asigurati-va ca plugin-urile si temele sunt cumparate de la surse sigure.

– puteti pune restrictie (deny from all) si sa adaugati in whitelist doar IP-ul vostru

– puteti schimba calea de acces catre panoul de admin (in loc de wp-admin sa fie vpadmin)

– foarte important este sa schimbati userul, sa nu lasati „admin” simplu

– puteti incerca si CAPTCHA pe pagina de admin

2. Site cu mai multe pagini hackuite greu de descoperit

Un alt proprietar de site a primit in GWT un mesaj in care era anuntat ca site-ul i-a fost hackuit. Mesajul continea un exemplu de pagina adaugata de hackeri: http://example.com/where-to-buy-cialis-over-the-counter/ . Proprietarul a contactat pe cei unde avea gazduit site-ul, iar cand acestia s-au uitat in sursa nu au gasit niciunul dintre acesti termeni in homepage. Cand au accesat pagina cu pricina aceasta dadea eroare. Proprietarul site-ului a cumparat, de asemenea, un program cu care sa scaneze de virusi, dar nu a gasit nimic in site.

Dupa ce a trimis o cerere de reconsiderare la Google, aceasta a fost respinsa si a fost sfatuit sa faca doua lucruri:

– sa verifice versiunea fara www a site-ului, deoarece hackerii obisnuiesc sa ascunda continut in foldere ce nu pot fi descoperite usor de cei care fac SEO

Desi poate parea ca http://exemple.com si http://www.exemple.com sunt acelasi site, Google le trateaza ca fiind site-uri diferite. http://exemple.com este considerat „root domain”, iar http://www.exemple.com este considerat subdomeniu. Dupa ce a verificat versiunea fara www a putut sa vada continutul ascuns de hackeri, folosind tool-ul „Preluare ca Google” din GWT.

– a verificat .htcaccess unde a descoperit continut care nu era pus de el:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} (google|yahoo|msn|aol|bing) [OR]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} (google|yahoo|msn|aol|bing)
RewriteRule ^([^/]*)/$ /main.php?p=$1 [L]
</IfModule>

Mod_rewrite a fost inserat de hackeri si are functia de redirectiona pe oricine intra pe site, de pe anumite motoare de cautare, inclusiv crawlerele motoarelor de cautare, catre main.php, care genereaza continutul hackuit. Aceasta functie poate fi folosita si pentru a redirectiona utilizatorii care intra de pe dispozitive mobile. In aceeasi zi, a observat ca scanerul de virusi a identificat continut suspect in fisierul main.php. Pe langa asta, a gasit si un utilizator necunoscut in FTP.

A curatat toate fisierele si site-ul nu a mai fost hackuit!

Cateva sfaturi de la Google pentru a preveni aceasta situatie:

– evitati utilizarea FTP-ului cand transferati fisiere pe servere. FTP-ul nu cripteaza traficul si nici parolele. In schimb, folositi SFTP, care va cripta totul

– verificati utilizatorii care au acces la .htcaccess. Fisierul .htaccess poate fi utilizat pentru a imbunatati si a proteja site-ul, dar poate fi folosit, de asemenea, si pentru a virusa site-ul de catre persoanele care au acces.

– verificati din cand in cand si utilizatorii din admin, pentru a va asigura ca nu apar utilizatori necunoscuti care va pot modifica site-ul.

Oricui i se poate intampla acest lucru si mai rau este ca ti se intampla cand nu te astepti. Daca site-ul este hackuit, cum a fost in cele doua studii de caz, este destul de grav pentru ca risti ca site-ul sa isi ia penalizare. Niciun om de SEO nu sta sa verifice zilnic toate fisierele si in sursa, sa vada daca site-ul a fost hackuit. Daca ar face asta nu ar mai avea timp sa se ocupe de promovare.

In cazul in care va confruntati cu aceasta problema, puteti apela la http://www.google.com/webmasters/hacked/ sau https://productforums.google.com/forum/#!categories/webmasters/malware–hacked-sites pentru ajutor!

Citeste mai mult
SEO

John Muller Google: As evita link buildingul, in general

Webmasterii din intreaga lume au intrat in „panica” cand au auzit ca John Muller a declarat ca ar evita link buildingul, in general.

De parca ar fi o noutate… in polica lui Google scrie foarte clar: „Orice linkuri create cu scop de a manipula Page Rankul sau pozitiile unui site in Google pot fi considerate a fi parte dintr-o schema de linkuri si o violare a Google`s Webmaster Guidelines.”

John Muller nu ne spune ca s-a schimbat politica lui Google privind linkurile, care suna asa: „Evitati trucuri menite sa imbunatateasca pozitionarea in motoarele de cautare. O buna regula ar fi daca te-ai simtii confortabil sa explici ceea ce ai facut site-ului unui competitor sau unui angajat Google. Un alt test util este sa te intrebi: Acest lucru este util pentru utilizatorii mei? As face acest lucru daca motoarele de cautare nu ar exista?”

Acum ar insemna sa fim ipocriti si sa ne prefacem ca motoarele de cautare nu exista. La fel, am fi ipocriti daca am sustine ca linkurile nu conteaza in SEO. Nu in ultimul rand, cred ca rar se gasesc oameni care sa povesteasca toata strategia lor de SEO unui competitilor, ca sa nu zic ca nu exista.

Orice om care face SEO nu ar trebui sa fie surprins de declaratia lui John Muller despre link building si nu ar trebui sa interpreze ceea ce a spus altfel decat este specificat in politica lui Google. Atentie! John Muller nu spune ca nu ar trebui sa facem link building sau ca linkurile nu conteaza.

Aici este problema…

Muller spune „make yous content easy to link to”, iar apoi adauga ca ar evita in general crearea de linkuri. Cu alte cuvinte, evita sa folosesti metode care nu se bazeaza pe crearea de continut pe care altii ar putea sa il considere util si sa iti puna link catre el. Nu spune ca nu ar trebui sa creezi linkuri, ci ca ar trebui sa creezi continut care sa merite sa fie impartasit de catre altii.

Exista o diferenta intre a crea linkuri si a crea linkuri prin continut pe care altii sa il preia. Ambele pot fi facute respectand politica lui Google si ambele pot fi facute incalcand politica lui Google. Aici este „portita” oamenilor de SEO.

Fac de mai bine de 6 ani SEO si de la o vreme am cam inceput sa nu mai citesc tot felul de articole de SEO cu scop de a atrage trafic sau tot felul de threaturi pe forumuri unde posteaza tot felul de parelologi. Problema nu este ceea ce declara cei de la Google, ci modul cum este interpretat. Iar, de cele mai multe ori aud oameni care interpreteaza gresit astfel de declaratii.

Citeste mai mult
1 2 3 4