5
Tipuri de audienta si targetare pe Facebook

Facebook este un canal de promovare cu un potential urias pentru companiile din intreaga lume. Numai in Romania, peste 7,2 milioane de oameni intra zilnic pe aceasta retea sociala. Cu atat de multi utilizatori care folosesc Facebook, este important sa stii pe cine trebuie sa targetezi pentru a cheltui cat mai putin.

In acest sens, Facebook a dezvoltat un sistem de targetare complex, ce iti permite sa filtrezi audientele dupa criterii nenumarate, ceea ce te va ajuta sa ajungi mai repede la potentialii clienti. Cheia unei campanii de promovare de succes este sa livrezi mesajul potrivit, publicului potrivit.

In acest capitol iti voi prezenta cum sa creezi audiente in functie de utilizatorii noi si cei retargetati, pentru a obtine un ROI cat mai bun al campaniei de promovare pe Facebook.

Utilizatori noi

Utilizatorii noi sunt oameni care nu cunosc brandul tau sau care nu au intrat niciodata pe site-ul tau. Acestia nu au deocamdata un motiv sa cumpere de la tine si nu stiu ca ceea ce vinzi tu ar putea fi solutia pentru problemele lor. Este foarte important sa ai in minte acest aspect in conceperea intregii campanii.

In functie de obiectivul pe care ti l-ai setat (engagement, trafic, conversii, etc.) trebuiesc concepute mesajele campaniei si actiunile pe care doresti ca utilizatorii sa le faca. Scopul tau ar trebui sa fie crearea unei conexiuni cu utilizatorul prin a-i demonstra cum produsul/serviciul tau ii poate imbunatatii viata.

Pe scurt, cateva lucruri dupa care sa te ghidezi in conceperea mesajelor:

  • Identificarea unei probleme a targetului tau si oferirea unei solutii;
  • Scoaterea in evidenta a avantajelor produsului/serviciului tau;
  • Cateva mentiuni legate de brand care sa conduca la cresterea increderii.

Mesajele pe care le concepi ar trebui sa fie clare si concise, dar mai ales atractive pentru utilizator.

Mai multe detalii despre conceperea mesajelor vei gasi in Capitolul 4.

Criterii de targetare utilizatori noi

Locatie

Facebook iti permite sa targetezi utilizatori aflati intr-o anumita tara, oras, regiune sau sa excluzi utilizatorii din anumite locatii.

Pe langa asta, daca vrei sa fii si mai specific mai ai cateva posibilitati de filtrare:

Toata lumea din aceasta locatie – Selectia facuta dupa cea mai recenta actualizare a locatiei unui utilizator

Persoane care locuiesc in aceasta locatie – Persoane care si-au setat domiciliul in locatia aleasa (confirmat si prin adresa IP)

Persoane aflate recent in aceasta locatie – Persoane care conform telefonului mobil se afla in locatia respectiva

Persoane care calatoresc in aceasta locatie – Persoane a caror locuinta este la peste 200 km departare, dar care au vizitat de curand locatia selectata.

Varsta, sex, limbi cunoscute

In ceea ce priveste criteriile demografice, Facebook iti ofera o multime de optiuni, cele mai importante dintre acestea fiind varsta, sexul si limba vorbita.

Este foarte important sa faci o selectie corecta pentru a te asigura ca reclamele tale ajung la publicul tau tinta.

targetare facebook varsta sex limba

Tintire detaliata

Daca iti doresti sa filtrezi audienta dupa si mai multe criterii demografice, aici ai posibilitatea sa faci selectii dupa venituri, relatii, interese, comportament, etc.

Aceasta filtrare este foarte utila mai ales pentru cei care activeaza in domenii in care clientii cumpara o singura data in viata (one time business) sau extrem de rar.

targetare facebook tintire detaliata

Folosind criteriile de mai sus poti salva o audienta pe care o poti folosi in campaniile viitoare. Pentru a vedea o audienta salvata trebuie sa mergi la “Active” > “Audiente”. De fiecare data cand vei crea o campanie noua vei avea posibilitatea sa selectezi o audienta salvata.

Audiente asemanatoare (Lookalike)

Facebook iti permite sa creezi audiente asemanatoare, mai exact sa targetezi utilizatorii care au un profil similar cu cel al clientilor tai si care prezinta mai multe sanse de a converti.

Pentru a crea audiente asemanatoare trebuie mai intai sa creezi o audienta personalizata. Poti crea o audienta personalizata pe baza:

  • clientilor tai;
  • abonatilor la newsletter;
  • celor care urmaresc pagina ta;
  • celor care iti viziteaza site-ul frecvent.

Dupa ce ai creat o audienta personalizata, mergi la “Active” > “Audiente” > “Creeaza o audienta” > “Audienta asemanatoare”. La “Sursa” selecteaza audienta personalizata dupa care vrei ca Facebook sa identifice trasaturile comune, alege o locatie si marimea audientei. Mai departe Facebook se va ocupa sa caute utilizatorii cu un profil similar cu cel sugerat de tine.

targetare facebook lookalike

Utilizatori retargetati

In aceasta categorie intra persoanele care au intrat in contact cu brandul tau. Mai exact:

  • Utilizatori care ti-au vizitat site-ul sau anumite pagini din site;
  • Utilizatori care au interactionat cu postarile tale sau reclamele tale;
  • Utilizatori care au dat Like la pagina ta;
  • Utilizatori care au cumparat de tine online sau care au interactionat cu brandul tau in magazin, prin telefon sau prin alte canale offline.

O audienta personalizata este mai inclinata sa converteasca, deoarece se presupune ca persoanele din lista ta au incredere deja in brandul tau. Rata medie de click pentru o reclama pe Facebook este de 0.7%, in timp ce rata medie de click pentru o reclama pe o audienta retargetata este de 7%. Cu alte cuvinte, ai mult mai multe sanse ca un client sa dea click pe o reclama retargetata decat pe una pe care o vede prima data. In plus, este mult mai ieftin sa retargetezi un client decat sa castigi unul nou.

Reclamele pentru audientele personalizate pot include produse sau pot fi reclame dinamice care afiseaza produsele tale in functie de interesul manifestat pe site. Pentru a-i convinge sa cumpere le poti oferi o reducere sau o oferta pe care nu o pot refuza!

Creeaza o audienta personalizata pe baza listei de abonati

Facebook iti permite sa creezi o audienta personalizata pe baza adreselor de email sau a numerelor de telefon ale clientilor. Poti folosi aceasta audienta pentru ati targeta clientii sau pentru a-i exclude, daca doresti sa targetezi doar persoane care nu au cumparat de la tine inca.

Pentru a crea o audienta personalizata mergi la “Active” > “Audiente” > “Creeaza o audienta” > “Audienta personalizata” si selecteaza “Fisier cu clienti”.

targetare facebook audienta personalizata lista email

Mai departe trebuie sa incarci un fisier .csv sau .txt cu adresele de email sau poti sa faci direct import din MailChimp. Aici gasesti mai multe detalii despre cum ar trebui sa arate fisierul cu clienti > Pregateste-ti datele despre clienti.

Dupa ce ai creat fisierul, incarca-l in sectiunea “Adauga un fisier nou”, selecteaza “Sursa de date initiala” si da un nume audientei, apoi apasa “Continuare”. Mai departe va trebui sa mapezi datele de identificare pe care le-ai inclus in lista. Dupa ce ai selectat datele de identificare apasa “Incarca si creeaza”.

In continuare vei vedea cum se proceseaza datele de catre Facebook. Dupa ce au fost procesate toate datele, vei primi confirmarea in Facebook Business Manager.

Crearea unei audiente personalizate pe baza actiunilor intreprinse pe site

Pentru a retargeta utilizatorii care ti-au vizitat site-ul este esential sa ai Pixelul Facebook instalat. In Capitolul 1 am explicat pe larg ce trebuie sa faci pentru a-l instala.

Dupa ce te-ai asigurat ca ai Pixelul Facebook instalat, mergi la “Active” > “Audiente” > “Creeaza o audienta” > “Audienta personalizata” si selecteaza “Trafic pe site-ul web”.

targetare facebook audienta personalizata trafic pe site

Mai departe trebuie sa iti definesti audienta in functie de interactiunea cu site-ul tau. Poti sa incluzi sau sa excluzi toti vizitatorii site-ului tau dintr-o anumita perioada, persoanele care au vizitat anumite pagini din site, vizitatorii in functie de durata sau pe cei care au finalizat anumite evenimente pe care le urmaresti cu Pixelul Facebook.

Dupa ce site-ul tau inregistreaza trafic suficient care sa corespunda cu criteriile introduse vei putea folosi audienta creata. Pentru a vedea daca audienta a fost populata trebuie sa mergi la “Audiente”.

Crearea unei audiente personalizate pe baza interactiunii cu o aplicatie

Facebook iti ofera posibilitatea sa creezi reclame care sa targeteze persoanele care au interactionat cu aplicatia ta de Android sau iOS. De exemplu, poti sa retargetezi persoanele care au aplicatia ta, dar care nu au mai folosit-o in ultimele 90 de zile. Pentru a retargeta utilizatorii care au interactionat cu aplicatia ta trebuie sa iti inregistrezi aplicatia si sa configurezi SDK-ul si evenimentele din aplicatie pe site-ul Facebook pentru dezvoltatori.

Mai departe trebuie sa mergi la “Active” > “Audiente” > “Creeaza o audienta” > “Audienta personalizata” si sa selectezi “Activitati din aplicatie”.

targetare facebook activitati din aplicatie

Crearea unei audiente personalizate pe baza interactiunii cu pagina de Facebook sau profilul de Instagram

Poti crea o audienta personalizata pentru a targeta persoanele care au interactionat cu business-ul tau pe Facebook sau Instagram. Din meniul vertical, mergi la “Active” > “Audiente” > “Creeaza o audienta” > “Audienta personalizata” si selecteaza “Interactiuni”.

targetare facebook interactiune facebook instagram

Mai departe alege tipul de interactiune pe baza caruia vrei sa creezi audienta. Iata care sunt optiunile:

  • Utilizatori care au vizionat clipuri video
  • Utilizatori care au completat un formular din reclamele tale
  • Utilizatori care au deschis reclame in format Colectie sau Experiente instant
  • Utilizatori care au interactionat cu pagina de Facebook
  • Utilizatori care au interactionat cu profilul de business de pe Instagram
  • Utilizatori care au interactionat cu evenimentele tale

Astfel ai oportunitatea de a retargeta persoane care sunt interesate sa afle mai multe despre business-ul sau produsele tale.

Crearea unei audiente personalizate pe baza activitatii offline
LINK

targetare facebook evenimente offline

Dupa ce ai configurat evenimentele offline, din meniul vertical mergi la “Active” > “Audiente” > “Creeaza o audienta” > “Audienta personalizata” si selecteaza “Activitate offline”.

targetare facebook activitate offline

Selecteaza tipul de eveniment offline pe care l-ai setat si perioada, apoi adauga sau exclude o audienta in functie de eveniment. Pe langa acestea, Facebook iti permite sa pui si alte conditii pentru a filtra audienta in functie de obiectivul si necesitatile tale de business. De exemplu, poti sa urmaresti numarul de apeluri primite sau poti sa alegi alti parametrii care te intereseaza.