Actul European privind Accesibilitatea (EAA) a intrat în vigoare pe 28 iunie 2025, introducând reglementări care obligă site-urile web, platformele digitale și serviciile să fie accesibile tuturor persoanelor, în special celor cu dizabilități.
În unele țări, cum ar fi Canada, SUA sau Marea Britanie, legislația privind accesibilitatea există de ani buni. Acum, afacerile din UE trebuie să se asigure că modul în care își proiectează site-urile, aplicațiile și produsele digitale respectă noile cerințe. Există câteva excepții, de exemplu, anumite afaceri mici, despre care voi vorbi în acest articol. Pentru a ajuta proprietarii de site-uri să fie pregătiți, am creat și o [Listă de elemente SEO pentru Accesibilitate].
Dar să dezbatem subiectul mai pe larg.
Actul European privind Accesibilitatea (EAA) impune ca o gamă largă de produse și servicii digitale, inclusiv site-uri web și aplicații mobile, să fie accesibile persoanelor cu dizabilități. Începând cu iunie 2025, această lege urmărește să creeze un standard unitar de accesibilitate în întreaga UE, asigurându-se că tot conținutul digital este perceptibil, operabil, ușor de înțeles și robust (POUR), în conformitate cu Ghidurile pentru Accesibilitatea Conținutului Web (WCAG).
Majoritatea afacerilor care operează în UE sau care doresc să acceseze piața UE, trebuie să se asigure că produsele și serviciile lor digitale respectă standardele EAA. Spre deosebire de multe alte legi privind accesibilitatea, EAA este clara: chiar și afacerile care nu sunt înregistrate în UE, dar servesc clienți din UE, trebuie să se conformeze.
Totuși, EAA prevede excepții pentru microîntreprinderi, afaceri cu mai puțin de 10 angajați și o cifră de afaceri anuală sub 2 milioane €. De asemenea, există o excepție dacă o companie poate demonstra că respectarea cerințelor este imposibilă din punct de vedere tehnic sau financiar. Această excepție necesită o justificare solidă, inclusiv o analiză detaliată cost-beneficiu.
EAA se aplică unei game largi de produse și servicii digitale. Exemple concrete:
De ce accesibilitatea ajută și SEO-ul:
Un site care este accesibil nu respecta doar legea, ci poate aduce și beneficii SEO.
Un site mai accesibil se încarcă mai rapid, oferă o experiență de utilizare mai bună pentru toți și este mai bine structurat pentru motoarele de căutare.Dacă vrei să verifici conformitatea site-ului tău, consultă [Listă de elemente SEO pentru Accesibilitate] pe care am creat-o.
Persoanele cu dizabilități întâmpină dificultăți în navigarea pe site-uri care nu sunt proiectate pentru accesibilitate sau care nu permit navigarea doar cu tastatura. Totodată, o structură deficitară a site-ului poate afecta SEO, deoarece motoarele de căutare găsesc și indexează mai greu conținutul.
Puncte esențiale:
Conținutul vizual este esențial astăzi. Asigură-te că este accesibil:
Multe bune practici SEO se suprapun cu accesibilitatea:
În cele din urmă, asigură-te că site-ul respectă standardele WCAG, pe baza cărora a fost creată legea. Aceste standarde garantează că site-urile și aplicațiile sunt accesibile utilizatorilor cu dizabilități vizuale, auditive, motorii sau cognitive.
Nu trebuie să faci totul manual, poți folosi instrumente gratuite precum Accessibility Checker pentru a scana site-ul și a identifica automat problemele.
Concluzie
Ca cetățeni, am susținut campanii pentru a facilita accesul persoanelor cu dizabilități în clădiri, am creat locuri de parcare dedicate. Acum, ca specialiști SEO și proprietari de site-uri, avem datoria să facem lumea digitală mai accesibilă. Astfel, construim un web mai bun pentru toți respectând legea și, în același timp, îmbunătățind din punct de vedere SEO.
Sursa foto: freepik.com